روش های سرمایه گذاری در ترکیه

برای سرمایه گذاری در ترکیه، راه ها و روش های گوناگونی وجود دارد که هر کدام قوانین و هزینه های خاص خود را دارند و شما با توجه به بودجه و شرایط خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. قبل از اقدام به سرمایه گذاری در ترکیه و انتخاب حوزه مشخص، شما باید مزایا، معایب و میزان سوددهی هر روش را بدانید و با شناخت و آگاهی اقدام به سرمایه گذاری نمایید. تمام روش های سرمایه گذاری در ترکیه منجر به اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور نمی شوند و برخی از این روش ها به اخذ تابعیت و پاسپورت ترکیه منجر می شود. به همین دلیل شما باید قبل از اقدام به سرمایه گذاری، تمام روش ها را بشناسید، با توجه به شرایط و اهداف خود، یک روش را انتخاب کنید و اقدام به سرمایه گذاری نمایید.

در زیر ما به تمام روش های سرمایه گذاری در ترکیه اشاره کرده ایم و مزیت ها و شرایط هر روش را به طور مفصل شرح داده ایم تا شما آگاهانه و به راحتی بتوانید اقدام به این کار نمایید.

1. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک، یکی از رایج ترین و متداول ترین روش های سرمایه گذاری است که اغلب مهاجران و اتباع خارجی به سراغ آن می روند. مزایایی که از این روش به فرد سرمایه گذار تعلق می گیرد، با توجه به نوع ملک و ارزش مالی آن، متفاوت می باشد. شما با خرید ملکی به مبلغ حداقل 250 هزار دلار می توانید اقامت کشور ترکیه و حق شهروندی آن را به دست آورید و بعد از گذشت 3 الی 6 ماه، پاسپورت این کشور را برای خود و اعضای خانواده تان اخذ نمایید.

موردی که باید درباره این روش بدانید این است که شما بعد از خرید ملک و سرمایه گذاری از این طریق، تا حداقل 3 سال اجازه فروش ملک را ندارید. خرید ملک در ترکیه یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد، علاوه بر اینکه ملک شما هر سال گران تر می شود و سود بیشتری می کنید، می توانید ملک خود را اجاره دهید و از طریق آن ماهانه درآمد کسب کنید.

این روش به دلیل رایج تر بودن و پرطرفدار تر بودن، کمی ریسک پذیر است و با خطراتی همراه می باشد زیرا افراد سودجوی زیادی در کمین هستند تا از مهاجران، با استفاده از این روش کلاهبرداری کنند. قبل از اقدام به انجام این کار، حتما تحقیقات خود را کامل کنید و در صورت امکان از یک وکیل کاربلد و ماهر یا یک مترجم کمک بگیرید تا شما را در به سرانجام رساندن مراحل خرید، کمک کند.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک

2. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت، مدتی است که رایج شده و افراد زیادی برای سرمایه گذاری از این طریق اقدام می کنند. دولت ترکیه برای جذب سرمایه گذاران خارجی و سرمایه آنها، قوانین زیادی وضع کرده است که مهم ترین آنها این است که سرمایه گذاران خارجی نیز مانند سرمایه گذاران داخلی و بومی، از حق و حقوق و تعهدات یکسانی برخوردار می باشند. شما می توانید به عنوان یک سرمایه گذار بین المللی، هر شرکتی که در سازمان تجارت ترکیه ثبت و تایید شده است، تاسیس نمایید.

در کشور ترکیه، امکان تاسیس 5 نوع شرکت وجود دارد که عبارتند از: شرکت تعاونی، شرکت سهامی، شرکت فرماندهی، شرکت جمعی و شرکت با مسئولیت محدود. اکثر سرمایه گذاران برای تاسیس و ثبت شرکت، 2 نوع شرکت سهامی و شرکت با مسئولیت محدود را انتخاب می کنند. روند تاسیس هر 2 شرکت یکسان می باشد و تنها تفاوت این شرکت ها در مقدار سرمایه مورد نیاز و نحوه استخدام نیروها می باشد.

ترکیه برای جذب سرمایه گذار و تسهیل روند سرمایه گذاری، کارهایی انجام داده و اصلاحاتی اعمال کرده است که این اصلاحات و ضوابط عبارتند از:

– حذف کارهای اداری و کاغذبازی های مربوط به ایجاد یک تجارت و ثبت یک شرکت

– به حداقل رساندن هزینه ‌های جانبی شخص سرمایه گذار

– انجام کارهای مربوط به اداره بازرگانی ترکیه ظرف مدت یک روز

– حفاظت از سرمایه فرد سرمایه گذار و سود حاصل از آن

– معاف شدن از پرداخت مالیات در صورت پرداخت مالیات در ایران

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت

3. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق کارآفرینی

شما با سرمایه گذاری در حوزه کارآفرینی و ایجاد اشتغال در کشور ترکیه، می توانید به راحتی برای اخذ اقامت و شهروندی این کشور اقدام نمایید. همچنین از این طریق می توانید از خدمات اجتماعی و بیمه درمانی رایگان برخوردار شوید. مهم ترین نکته ای که در این روش وجود دارد این است که شما با کارآفرینی و ایجاد اشتغال در ترکیه، باید حداقل 50 شهروند ترک را مشغول به کار کنید.

4. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق سپرده بانکی

یکی دیگر از روش های رایج سرمایه گذاری در ترکیه، سپرده بانکی است که از طریق آن شما می توانید سرمایه زیاد و قابل توجه خود را در بانک های ترکیه سپرده کنید و علاوه بر دریافت سود ماهانه، اقامت و پاسپورت این کشور را نیز به دست آورید. شما باید حداقل 500 هزار دلار در یکی از بانک های کشور ترکیه سرمایه گذاری کنید و تا 3 سال به سپرده خود دست نزنید و آن را برداشت نکنید تا بتوانید از مزایای این روش برخوردار شوید. بعد از اینکه شما حساب خود را افتتاح کردید، باید با فرم درخواست و اسناد افتتاح حساب سپرده گذاری، برای دریافت اقامت و شهروندی کشور ترکیه اقدام کنید.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق سپرده بانکی

5. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام و اوراق قرضه

اگر شما می خواهید از طریق خرید سهام در بورس ترکیه در این کشور سرمایه گذاری کنید، باید حداقل به مقدار 500 هزار دلار، سهام و اوراق قرضه خریداری نمایید و این سهام را تا 3 سال، حفظ کنید تا بتوانید اقامت و تابعیت ترکیه را به دست آورید. بورس کشور ترکیه از سال 2007 تا 2017، پیشرفت چشمگیری داشته و به مقدار قابل توجهی رشد کرده است. بهتر است بدانید سهام و اوراق قرضه خریداری شده توسط شما، تا پایان 3 سال، تحت نظر وزارت صنایع و فناوری کشور ترکیه خواهد بود.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید سهام

 

6. سرمایه گذاری در ترکیه از طریق اخذ نمایندگی یک برند معتبر

شما با تحقیق و جستجو می توانید برندهای معتبر و سودده کشور ترکیه را پیدا کنید و در مورد آنها اطلاعات مفید و لازم را کسب نمایید. بعد از تکمیل فرآیند تحقیقات و پیدا کردن برند معتبر، شما باید با فراهم کردن سرمایه مورد نیاز اقدام به خرید آن برند یا اخذ نمایندگی آن نمایید. اگر برند مورد نظر در کشور ترکیه ثبت ملی شده باشد، شما می توانید از این طریق، پاسپورت ترکیه را اخذ کنید.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق اخذ نمایندگی یک برند معتبر

7. سرمایه گذاری روی پروژه های در حال ساخت ترکیه

سرمایه گذاری روی پروژه های در حال ساخت ترکیه یکی از روش ها و فرصت های عالی برای مهاجران به خصوص ایرانیان می باشد. اگر شما بودجه کافی برای خرید ملک ندارید و نمی توانید وام مسکن دریافت کنید، می توانید روی پروژه های ملکی در حال ساخت سرمایه گذاری کنید. بهتر است بدانید با سرمایه گذاری روی پروژه های در حال ساخت ترکیه، می توانید اقامت این کشور را نیز دریافت کنید. خرید واحد تجاری و اداری نیز می تواند برای شما خوب باشد و سرمایه شما را در ترکیه حفظ کند.

امتیاز به صفحه